maanantai 27. maaliskuuta 2017

Olen huono (tai ainakin huonompi kuin muut)

Tiiättekö sen tunteen, kun ajatukset, kuten "en osaa, en pysty, olen huono tai ainakin huonompi kuin muut", estävät sua tekemästä (kivoja) asioita ja haastamasta itseäsi, pahimmillaan kehittymästä asiassa josta yleensä pidät? Kaikilla meistä on varmasti joissain asioissa ja eri vaiheissa elämää erilaisiin asioihin liittyviä epävarmuuksia, jotka usein ilmenevät juuri itsensä vähättelyllä tai sillä, että juurrutaan elämään arkea hyvin turvallisella mukavuusalueella. En nyt sano, että jatkuvasti ja päivittäin tarvitsisi työntää itsensä sinne nykyään niin trendaavan mukavuusalueen ulkopuolelle, mutta tekemällä asioita, joista ei ole 100% varma voi kehittyä sekä saada huikeita onnistumisen tunteita. Ja vaikkei onnistuisikaan, mitä siitä. "Kannattaa kokeilla itsensä häpäisyä, siihen ei kuole, kokeilin, oon vielä hengissä" (PMMP - Tytöt). Näitä sanoja mä käytin muutamia vuosia sitten, kun rohkaisin ystävääni hänen esiintymisjännityksessään. Mihin mä itse olen sitten kadottanut nuo sanat tässä välillä?




Tässä puhun ensisijaisesti epävarmuuksistani liittyen meikkaamiseen ja ennen kaikkea itseeni meikkaajana, sekä ammattilaisena että harrastajana. Paskoja fiiliksiä on ollut aina ja ikuisesti, ei koko ajan, mutta aina välillä. Nyt nää vähättelyt on vaan meinanneet jäädä päälle ja koko talven ajan ne on vaikuttaneet todella paljon motivaatioon kokeilla erikoisempia meikkejä, bloggaamiseen ja ylipäänsä meikkikuvien julkaisuun somessa. Varmasti some ja siellä toinen toistaan kokeilevammat sekä lahjakkaammat harrastelija- ja ammattimeikkaajat vaikuttavat omiin fiiliksiin. Jonkun tutkimuksen mukaan (pahoittelen lähdeviitteettömyyttä :-P) sosiaalisen median käyttö aiheuttaa pahimmillaan masennusta. Voin todella uskoa tämän. "Voi kuinka hieno meikki, en varmasti itse osaa tehdä tuollaista.. Onpa tämä uniikki, mä en kyllä koskaan keksi mitään omaperäistä" ja muut vastaavat ajatusketjut toistuvat Insta-feedissä usean ja usean kuvan kohdalla. Sairasta, tiedän. Mutta valitettavan yleistä. Ja jos minä, lähemmäs kolmekymppinen aikuinen nainen koen tällaista alemmuuden tunnetta somea selatessani, miltä tuntuu niistä nuorista, jotka vasta etsivät itseään? Tästä aiheesta ei vain voi puhua liikaa, koska some on tullut elämäämme jäädäkseen. Mä todella rakastan esim. Instagramia ja se tuottaa mulle myös iloa, sitä ei voi jättää huomiotta. Se on mulle loputon inspiraation lähde ja tapa jakaa omia tekeleitäni muiden nähtäväksi. Itsensä maanrakoon haukkuminen on kuitenkin aika ikävä lieveilmiö.




Mistä nämä ajatukset sitten lähti liikkeelle? Näitä juttuja olen kelaillut muutenkin, mutta erityisesti viime viikolla, kun pohdin osallistuako Nyx Nordic Face Awards-kisaan, jonka viimeinen osallistumispäivä on tänään maanantaina. Osallistuminen meinas jäädä multa kokonaan, koska "en ole tarpeeksi kekseliäs ja luova, saati lahjakas tai osaa tehdä edes videoita". Voi kettu! Ihan totaalisen hölmöä edes ajatella noin. Ja varsinkin kun moni muukin osallistuu ensimmäistä kertaa ja/tai kuvaa videon ensimmäistä kertaa. Koska olen yrittänyt kääntää nämä itseäni mollaavat ajatukset pois, ajattelin, että nyt mun on todellakin osallistuttava, kun olen kehdannut edes ajatella itsestäni noin! Ja voi luoja, että teki hyvää! Osallistuin aika lyhyellä varoajalla, kuvasin ja editoin videon lauantaina, joten myöskään lookin suunnitteluun ei ollut oikeastaan ollenkaan aikaa. Onneksi kuitenkin löysin inspiraation Black Swan-elokuvan maskeerauksen muotokielestä ja riikinkukon sulkien värimaailmasta. Näistä syntyi mun Nordic Face Awards-meikki. Kuvauksen aikana kamerasta loppui akku kaksi kertaa ja editointi ei ollut helpommasta päästä, kun 36 minuuttia piti lyhentää 60 sekuntiin. :-D Olen kuitenkin (ihan) tyytyväinen videooni ja meikki oli mun näköinen! Ja siis ylipäänsä, että sain edes videon tehtyä, puuh. Jatkosta en elättele toiveita, mutta tulipahan ylitettyä itsensä.




Tästä rohkaistuneena yritän jatkossa tehdä enemmän haluamiani asioita, enkä jättää niitä tekemättä vain, koska mietin kuinka huono muka olen. Rohkaisen teitä kaikkia samaan! <3 Tämä kun on juuri sellainen asia, johon omalla ajattelulla voi valtavasti vaikuttaa. 




Instagramista löydät mut nimimerkillä @annijaamuah, Facebookissa Anni Jää

14 kommenttia:

  1. Pölhö! Tiedätkö mitkä ovat sinun vahvuutesi? Sinä olet teknisesti taitavampi meikkaaja kuin moni muu. Sinulla on värisilmää ja luustoa tehdä mielettömiä taideteoksia. Voi olla että minäkin osaan meikata mutta siihen se sitten jääkin. Minä en osaa tälläisiä taiteellisia toteutuksia enkä ikinä osallistu mihinkään kilpailuihin koska olisin huonompi kuin muut.

    Samanlaisia ajatuksia on itselläkin ja välillä mietin miksi edes bloggaan koska olen tylsä. Teen aina helppoja peruskynsiä enkä jaksa/ehdi tehdä mitään tosi taiteellista. Kuolaan sitten muiden blogeja ja Instatilejä kun ne ovat niin paljon hienompia kuin omani.
    Mutta olen ajatellut että kaikille löytyy lukijakuntansa. Sun blogissa tykkään taiteellisista ja lahjakkaista meikkikuvista joita voi kadehtia. Tuote-esittelyt kiinnostaa aina. Toisen blogissa saatan lukea mieluummin toisesta aiheesta ja katsella vaikka arkisempia meikkejä. Pidän silti kaikista enkä koe kenenkään olevan parempi/huonompi. Mutta jokaisella on lempibloginsa ja tämä sun blogi on ollut siitä asti kun tän löysin, yksi mun lempiblogeja. Päivätät sitten mitä tahtia itse haluat <3

    Ja mun tekstin tarkoitus ei ollut vähätellä muita tai laittaa ketään paremmuusjärjestykseen :)

    VastaaPoista
  2. Hienot väriyhdistelmät:) Upea katseenvangitsija. Kyllä sinä osaat:)

    VastaaPoista
  3. Tiedän niin ton tunteen! Mä melkein osallistuin kans tohon kisaan, mutta en vaan saanut ittestäni sitä irti. Varsinkin meikkaajana tuntee ittensä toisinaan huonommaksi, ainakin jos vertaa maskeeraajiin - mä kun olen vain kosmetologi. Lisäks otan stressiä siitä, jos en joka päivä oo meikattu. Ihan älyttömän typeriä juttuja ja epävarmuuksia, joista koitan päästä irti.

    Upea look, onneksi osallistuit ! <3

    http://charlottaeve.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ♡
      Mäkään en hei oo kuin parturi-kampaaja. :-D Enkä todellakaan osaa mitään kovin kummoisia maskeerauksia. Et ammattinimike olkoot mikä vaan, eihän se loppupeleissä merkkaa. :-)
      Osallistut sit ens vuonna! ;-)

      Poista
  4. Giiiiirl you look FIERCE! <3 ihana hymy tuossa videon lopussa. Huikea meikki!

    VastaaPoista
  5. Hei sinä ihanuus ��

    Olet taitavin, tarkin ja lahjakkain työssäsi mitä tiedän! Olen kehunut sua kaikille ja olen tainnut ennenkin sanoa, että sun blogi on ainut blogi mitä seuraan ja auki mun kännyn välilehdillä koko ajan �� Sit mä aina (epätoivoisena �� ) päivitän sun sivua ja ootan joko olis jotain uutta ��

    Pysy just tuommoisena kuin olet.
    Anna itsellesi armoa ja muista pitää myös huolta itsestäsi ❤️

    Terkuin, Laura M.

    VastaaPoista
  6. Tiiän kyllä tuon mitä kirjoitat tässä. Eiköhän kaikki tiiän sen ainakin jollain tasolla.. Se on vaan niin hassua miten asiat voi nähdä niin erilailla :D Mulle sä oot isoin inspiraatio meikkijuttujen suhteen ja ihastelen aina miten upealta voit näyttää!

    VastaaPoista
  7. Rakas Anni,

    Ihanaa, että uskalsit kirjottaa aiheesta. Omien lasikattojen rikkominen on haastavaa, mutta palkitsevaa. Hienoa, että pusersit ja osallistuit skabaan!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin. Se on vaan surku, kun joskus ne pelot ja huonommuuden tunteet pidättelee. Ulospäin näyttää aina siltä, että muut on vaan niin cool ja itsevarmoja, vaikka eihän se niin mene!
      Jatkopaikkaa ei kisasta herunut tällä kertaa, mut eipähän harmita, koska edes yritin! 💪

      Poista